Luovien alojen järjestöt vaativat hallitusta poistamaan sosiaaliturvan reiät ja kannustinloukut

Luovien alojen työsuhteet risteilevät usein yrittäjyyden ja työntekijyyden välimaastossa. Muusikkojen liitto ja 19 muuta luovan alan järjestöä vaativat kannanotossaan, että luovien alojen erityispiirteet, kuten epäsäännöllistä monityötä tekevien tarpeet otettaisiin tulevissa sosiaaliturvan uudistuksissa paremmin huomioon.

Petteri Orpon hallitus tekee useita sosiaaliturvan uudistuksia, jotka koskettavat myös luovien alojen ammattilaisia. Luovilla, kuten myös muilla aloilla laajemminkin on paljon epäsäännöllistä monityötä tekeviä ihmisiä, kuten freelancereita. Yksi hallituksen tulevista uudistuksista on työntekijän ja yrittäjän sosiaaliturvaa yhdistävän yhdistelmävakuutuksen käyttöönotto. Laaja joukko luovien alojen järjestöjä on laatinut yhteisen kannanoton luovien alojen näkökulmasta toimivan yhdistelmävakuutuksen käyttöönottoon.

“Yhä useampi suomalainen työllistyy sekä palkansaajina että yrittäjinä niin vaihtelevasti, etteivät he nykyisellään pysty vakuuttamaan työtänsä työttömyyden varalta. Heille yhdistelmävakuutus olisi iso askel eteenpäin, kunhan mallista tehdään toimiva ja joustava. Näin uudistus hyödyttäisi paitsi luovien alojen ammattilaisia, myös paljon laajempaa joukkoa”, musiikin luovan alkutuotannon eli Teoston, Suomen Säveltäjien, Suomen Musiikkikustantajien ja Suomen Musiikintekijöiden yhteinen edunvalvontapäällikkö Iiris Suomela kommentoi.

Orpon hallitusohjelmassa sosiaaliturvan uudistamisen keskiöön nostetaan erityisesti luovat alat. Ohjelman mukaan hallitus ”ratkaisee kulttuurialan ja luovien alojen tekijöiden sosiaali- ja työttömyysturvaan liittyviä̈ ongelmia osana sosiaaliturvauudistusta. Erityistä̈ huomiota kiinnitetään freelancereiden asemaan.”

“Hallitusohjelman tavoitteisiin pääseminen edellyttää luovien alojen erityispiirteiden tunnistamista. Työttömyysturvaa pitää voida saada, vaikka tulot kertyisivät useista eri lähteistä.  Tämä on nykyisin tuhansien suomalaisten arkea niin luovilla aloilla kuin muualla yhteiskunnassa. Siksi työssäoloehdon kertymisessä̈ on syytä̈ voida huomioida kaikki työskentely. Myös se taiteen, kulttuurin ja luovien alojen työ, josta saa tuloja esimerkiksi apurahojen kautta”, Suomela linjaa.

Aktiivisuudesta ei tulisi rangaista

Nykyinen työttömyysturva perustuu jakoon työttömien, työntekijöiden ja yrittäjien välillä, jolloin kategorioiden väliin jäävät ihmiset jäävät herkästi väliinputoajiksi. Esimerkiksi taiteen apurahalla työskentely ei kartuta työssäoloehtoa lainkaan, vaikka monille luovien alojen ammattilaisille apurahat ovat keskeinen osa toimeentuloa. Iso haaste on, että yritystoiminta muodostaa herkästi esteen työttömyysturvan saamiselle, jolloin ihmisille syntyy vääristynyt kannustin vältellä yrittäjyyttä. Tällä hetkellä luovan alan ammattilaiset luokitellaan herkästi päätoimisiksi yrittäjiksi tavalla, joka estää työttömyysetuuksien saamisen, vaikka henkilö olisi tosiasiallisesti työtön ja vailla tuloja.

“Aktiivisuudesta ei pitäisi rangaista ja kannustinloukut tulisi poistaa. Pelkkä yrityksen olemassaolo tai satunnaisten toimeksiantojen vastaanottaminen ei saa johtaa työttömyysturvan epäämiseen. Nykyisin pahimmillaan jopa tulevien projektien suunnittelu voidaan katsoa syyksi evätä työttömyysturva, vaikka tällainen valmistelu on välttämätöntä, jotta taiteilija voi työllistyä jatkossa. Kannustinloukut ja virhetulkinnat on syytä poistaa siten, että kaikki työ on kannattavaa ottaa vastaan”, Suomela toteaa.

Yhdistelmävakuutus jää luovien alojen kannalta toimimattomaksi, jos vakuutuksen ottaja ei voi luottaa saavansa työttömyyden hetkellä vakuutuksen mukaista turvaa. Siksi laajempi työttömyysturvan kriteerien sekä niihin liittyvien tulkintojen uudistus on tarpeen. Laajempi uudistus auttaisi myös niitä luovien alojen ammattilaisia, jotka eivät jatkossakaan pääsisi ansiosidonnaisen turvan piiriin edes yhdistelmävakuutuksen avulla.

“Yhdistelmävakuutus ei ratkaise toimeentulohaasteita niillä, joiden työskentely ei riitä täyttämään työssäoloehtoa tai jotka jäävät jostain muusta syystä järjestelmän ulkopuolelle. Vaikka yhdistelmävakuutus on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan, se ei missään tapauksessa ratkaise kaikkia luovien alojen ammattilaisten toimeentuloon liittyviä haasteita. Siksi on tärkeää korjata myös turvaverkon muita aukkoja”, Suomela muistuttaa.

Kannanotossa mukana olevat järjestöt

Finlands svenska författareförening
Grafia
Kirjailijaliitto
Kuvittajat ry
LiveFIN
Musiikin edistämissäätiö
Näyttelijäliitto – Skådespelarförbundet ry.
Suomen freelance-journalistit ry
Suomen Jazzliitto
Suomen Journalistiliitto ry
Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto ry.
Suomen Musiikintekijät
Suomen Muusikkojen Liitto ry
Suomen Säveltäjät
Suomen Taiteilijaseura