Muusikkojen liitossa on vuosikymmenen ajan ollut perinteisen ammattiyhdistystoiminnan ohella selkeä visio ja tahtotila kehittää ja uudistaa musiikkialaa. Esittävän säveltaiteen edistämissäätiö ESES perustettiin Gramexin toimesta rahoittamaan edistämistoimintaa. Liiton toimijuutta monimuotoisuuden ja laadun edistäjänä on määrätietoisesti kehitetty. Muusikkojen liitto toteuttaa edistämistehtävää omistamiensa yleishyödyllisten edistämisyhtiöiden, Livelaboratorio Oy:n ja Livelaboratorio Tampere Oy:n toiminnan kautta.

Historiasta huomaa, että muusikkojen liitot ovat vastustaneet kaikkialla maailmassa muutoksia, usein toki suojellakseen jäsenistöään. Me ajattelimme, että voisimmeko tällä omalla sadan vuoden historialla ryhtyä myös konkreettisesti edistämään elävää musiikkia. – Ahti Vänttinen, Muusikkojen liiton puheenjohtaja (HS 18.9.2021)

G Livelab Helsinki avattiin vuonna 2016 ja G Livelab Tampere vuonna 2019.

G Livelab on elävän musiikin estradi, jonka monigenrekonsepti mahdollistaa laadukkaan ja unohtumattoman kokemuksen niin yleisölle kuin esiintyjille. Musiikin ehdoilla rakennetun ikärajattoman klubin äänentoisto on toteutettu yhteistyössä Genelecin kanssa, joka taipuu akustiikan tutkija, Aalto-yliopiston professori Tapio Lokin suunnitteleman virtuaaliakustiikan myötä erilaisiin käyttötarkoituksiin. G Livelab -applikaatio mahdollistaa tilaisuuksien suoratoiston, ja sen kautta niin lippujen ostaminen kuin baarituotteiden tilaukset hoituvat mutkattomasti.

Vuonna 2020 G Livelab Tampere ja Genelec voittivat parhaan konserttisalin palkinnon kansainvälisessä Mondo*DR Awards -kilpailussa.

Vuoden 2023 aikana Helsingin G Livelabissa järjestettiin 123 konserttia/tapahtumaa, joissa kävi 13 729 maksavaa asiakasta. Yksityistilaisuuksia järjestettiin 60, ja niiden arvioitu vierasmäärä oli 5 400.

Samana vuonna Tampereen G Livelabissa järjestettiin 178 konserttia/tapahtumaa, joissa kävi 25 361 maksavaa asiakasta sekä 41 maksutonta tilaisuutta (mukaan lukien Yle Perjantai -lähetykset), joissa kävi yhteensä 4 179 asiakasta. Lisäksi järjestettiin 66 yksityistilaisuutta, joiden vierasmäärä oli yhteensä 4 144. Terassikävijöitä oli 6 650. Yhteensä kävijöitä kertyi vuoden aikana 40 334.

G Livelabin asiakkaat ovat elävän musiikin kuuntelijoita, jotka arvostavat korkeatasoista kuuntelukokemusta miellyttävässä urbaanissa klubiympäristössä.

Radio Helsingin liiketoiminta ostettiin vuonna 2016.

Radio Helsinki on musiikkijournalismin, marginaalien ja moniäänisen kulttuurin äänitorvi, jolla on uskollinen kuulijakuntansa. Livelaboratorio Oy:n omistuksessa Radio Helsinki on laajentanut kuuluvuusaluettaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Radio Helsinki on keväästä 2023 lähtien ollut valtakunnallinen kanava, jonka FM-kuuluvuusalueella asuu 3,2 miljoonaa ihmistä. Ohjelmat ovat myös kuunneltavissa maailmanlaajuisesti suorana sekä verkkosivujen striiminä että sovelluksella ja jälkikäteen on-demandina.

Radio Helsinki tarjoaa monille artisteille ja muille taiteilijoille ensimmäisen mahdollisuuden päästä esille, ja sen taajuudella haastateltiin yli tuhatta kulttuurialan ihmistä vuoden 2023 aikana. Vuonna 2023 Radio Helsinki soitti yli 32 000 eri musiikkiteosta. Luku on 5–6 kertaa suurempi kuin isoilla kaupallisilla toimijoilla. Soitetusta musiikista noin 45 % on kotimaista. Radio Helsingin viikon levy on tehosoitossa aamu- ja iltapäiväohjelmissa. Vuonna 2023 viikon levyjä esiteltiin 40 kappaletta, ja niistä jokainen oli kotimainen. Vuosittain yli 50:ssä musiikin ja kulttuurin erikoisohjelmassa intohimoiset toimittajat, dj:t ja kuraattorit johdattavat kuulijoita uuden musiikin ja uusien näkökulmien äärelle. Alati kapenevassa suomalaisen musiikkimedian kentässä Radio Helsinki on ylpeästi alusta indie-, vaihtoehto- ja marginaalimusiikille.

Livelaboratorio Oy:n alaisuudessa toimivat G Livelab Helsinki ja Radio Helsinki. Yhtiön toimitusjohtaja on Tanja Douglass.

Livelaboratorio Tampere Oy:n alaisuudessa toimii G Livelab Tampere. Yhtiön toimitusjohtaja on Annamaija Saarela.

Esittävän säveltaiteen edistämissäätiö (ESES)

Esittävän säveltaiteen edistämissääätiön (ESES) kautta kollektiiviseen edistämistoimintaan kanavoitavat varat ovat peräisin sellaisista Gramexin keräämistä esittäjien tekijänoikeuskorvauksista, joita ei ole onnistuttu tilittämään oikeudenhaltijoille yksilöllisesti. Varat jotka näin vanhenevat tilitykseen nähden, ovat Gramexin toiminnan ja kansainvälisen yhteistyön tehostumisen myötä vähenemään päin. Gramexin ESESille lahjoittamissa edistämisvaroissa on kolmen vuoden käyttöaika.

ESES on edistämistoimintaa varten perustettu säätiö, jonka säännöissä erityisasemassa on musiikin esittäjiä Gramexissakin edustava Muusikkojen liitto. Ennen ESESin perustamista, vuoteen 2014 saakka, Gramex rahoitti suoraan edistämistoimintaa eri tavoin. Nyt Musiikin edistämissäätiö (MES), Muusikkojen liitto edistämisyhtiöineen ja esimerkiksi Music Finland saavat tukea ESES:in kautta. ESES vastaa myös yksityisen kopioinnin hyvityksen varojen kanavoinnista MES:iin. Säätiön varoista jaettiin pandemian johdosta koronatukia noin viisi miljoonaa euroa.